Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 22 maj, 2007

Känsliga bedömare tyckte visst att det var ”pinsamt” att det bara kom 2 500 åskådare till TFF:s förra hemmamatch mot Elfsborg. Själv undrar jag när det blev tvång på att gå på fotboll, eller när publiksiffror började spela någon roll för bedömningen av ett fotbollslags kapacitet. Särskilt när den kapaciteten, som i detta fall, verkligen förtjänar att bedömas i sin egen rätt.

Nej, som alla förstår – själv är jag stolt. Stolt över att hålla på det enda lag som kan tillföra Allsvenskan dessa unika kvaliteter. Stolt över att hålla på det enda lag som skapa en atmosfär som den som liksom koncentrerades i den 71:a minuten igår. Först hur Mensah skickades av banan, rullande med ögonen som en stråtrövarhövding i en gammal stumfilm (man bara väntade sig att han skulle dra upp en kroksabel och börja vifta med den). Sen hur Malmqvist kastade sig fram och nickade bollen klockrent i eget kryss. Allt medan tystnaden härskade över Vångavallen och nån enstaka fiskmås blåste förbi kameralinsen.

Jag vet inte var detta ska sluta egentligen. Var gång jag hittills har sett TFF har jag tänkt att detta måste vara botten, värre än så här kan det inte bli. Nu tänker jag att det kan nog bli precis hur illa som helst resten av säsongen, och det fantastiska är att man ändå kan klara sig kvar.

Svensk fotboll är att gratulera.

Read Full Post »